전공과목해설
과목코드 | 과목명 | 내용 |
---|---|---|
BCC101 | 영유아발달 Young Children Development |
인간에 대한 이해는 생애초기에 대한 이해로부터 시작한다. 태아기부터 영아기, 걸음마기 아동의 발달을 뇌 발달, 인지와 언어, 정서와 사회성, 신체발달 등으로 구분하여 살펴보고, 연령별 최적 발달을 지원해주는 환경 구성과 교사 및 성인의 역할을 배운다. Understanding of human life is to understand human development. This course provides students with the characteristics, principles, and theories of brain development, cognition and language, sociality and emotion, physical and exercise development from the fetal period to toddler. Students will discuss the suitable environment and teacher's role for infant and toddler. |
BCC102 | 보육학개론 Introduction to Child care and Education |
우리 학과의 공부는 아동보육이란 무엇이며, 어떻게 이루어지는가를 이해하는 것으로부터 출발한다. 아동보육의 역사를 시대적 맥락에서 이해하고, 보육 사상과 이론, 내용과 방법 및 교사와 기관에 이르기까지 아동보육과 관련된 제반사항을 개략적으로 배운다. The goal of this course helps students understand the concepts of child care and education. This course covers various child care and education areas such as historical overview, philosophical backgrounds, the basic theories of early childhood education and teaching methodologies for young children as well as the contents related to kindergartens and child care centers. |
BCC103 | 아동국악실습 Practice in Korean Music for Children |
한국음악은 우리 민족의 정서가 담긴 생활 예술 문화이다. 가장 한국적인 국악을 즐기고 사랑할 줄 알며, 국악교육의 필요성을 이해하고, 국악 기초 이론과 기본적인 악기 연주 역량을 키운다. Traditional Korean music is a living art culture, imbued with the feelings and emotions of the Korean people. Through this class we will come to know how to enjoy and love Korea’s most traditional instruments and music. As well as understand the necessity of Korean music education. Also in order to one day be able to teach children, we will learn the fundamental theory of tradition music in Korea. As well as cultivate a basic competence in performing with traditional Korean musical instruments. |
BCC104 | 불교아동보육학전공진로탐색 Job Survey in Buddhistic Child care and education |
불교아동보육학과는 영유아 보육과 교육 분야는 물론, 아동 및 청소년 지도와 상담 분야에 이르기까지 다양한 분야로 진출할 수 있다. 다양한 방법을 통해 자신의 적성에 맞는 직업분야를 탐색해보고, 선택한 직업에서의 성공방법을 모색해본다. The major in Buddhistic child care and education provides the students with various work opportunities associated with child care education areas and child studies as well as adolescent counseling and guidance. This course examines student's job survey based on student's aptitude and the ways to lead to success in her career. |
BCC201 | 언어지도 Language Arts in Early Childhood Education |
유아기의 지적발달의 기초가 되는 언어발달의 이론적 분석과 유아기 언어교육의 목적, 내용구성, 평가 등을 다루며 언어교육 프로그램, 언어교육자료를 분석하고 언어교육 방법의 실제를 연구한다. Primary focus on those aspects of the language arts program development, its contents analysis and assessment are the concern in the developmental language arts program |
BCC202 | 놀이지도 Play Instruction |
영유아기 아동들에게 놀이는 일상 그 자체이며 가장 좋은 학습방법이기도 하다. 놀이의 교육적 가치와 발달 단계에 대한 이해를 토대로, 연령에 적합한 구체적인 놀이지도 방안을 탐구하고 배운다. Play is everyday life itself and the best way to learn for infants and preschool children. Based on the understanding of the educational value of play and a developmental stage, students learn and do research the way to arrange specific plan according to children's age. |
BCC203 | 아동음악 Music for Children |
음악성 감수성이 싹트는 영유아기 아동들에게 음악은 즐거움 그 자체이고 생활의 일부분이다. 음률을 매개로 하여 이루어지는 음악활동의 가치와 다양한 접근 방법에 대한 이해를 토대로, 발달 단계에 적합한 음악 교육방법을 탐색하고 배운다. For young children in developing music sensibility music is in itself a happy occasion and a part of their life. Based on the clear understanding of the value and various approaches of music activity college students would study and learn developmentally appropriate music teaching methods. |
BCC204 | 기악실습 Practice in Musical Instrument |
유아의 음악적 잠재력을 향상 시킬 수 있는 음악 및 음률지도에 필요한 피아노를 실습한다. In order to develop young children's music aptitude college students would practice piano which is the basic instrument of music lessons and rhythm teaching. |
BCC205 | 보육과정 Curriculum in Child care and Education |
보육과정은 인생의 첫 단계를 위한 교육과정이다. 영유아 보육의 특성과 다양한 보육프로그램을 검토하고, 연령에 적합한 보육목표, 내용, 방법 및 활동 계획안 작성 등을 다룬다. Children's education & care curriculum is a curriculum for the first stage of the life. This course reviews the characteristics of the children’s education & care curriculum and program and treats the goals of learning, suitable content, teaching methods and activity planning for each age level. |
BCC206 | 아동미술 Art for Children |
아동들에게 미술활동은 즐거움 그 자체이고 생활의 일부분이다. 미술활동의 가치와 그림 발달단계, 아동미술교육의 목표와 내용 및 교수법에 대한 이해를 토대로, 발달 단계에 적합한 미술 교육방법을 탐색하고 익힌다. Art activity is enjoyment itself for children and part of their life. Based on the understanding of the values of art activity, stages of art development, the aims and contents of art activity and the teaching method, students explore and train appropriate art instructional method according to the stages of development. |
BCC207 | 아동안전관리 Child safety |
어린이집에서 아동의 건강과 안전은 교사가 가장 먼저 고려해야할 사항이다. 아동의 성장과정에 따른 건강과 영양 관리, 각종 질병의 예방과 진단, 간호와 응급조치 및 안전교육 등에 대한 지식을 배우고 실행 방법을 몸에 익힌다. The most important thing for young children's teacher is to consider children's health and safety. This course covers the contents on children's health, nutrition the prevention and diagnosis of children's disease, nursing, emergency care and children's safety education and this course also helps students' to get trained in such educational practices. |
BCC208 | 불교어린이법회지도법 Buddhistic Practice for Children |
어린이법회는 불교와 아동, 두 가지 요소가 결합된 교육 현장이다. 재미있고 유익한 사찰 어린이법회 프로그램을 탐색하고, 효과적인 진행 방법 등을 연구하고 배운다. Research and practice for developing interesting and beneficial kids Buddhist education with reference to research on the impact of such programs. |
BCC301 | 아동권리와복지 Child Right and Welfare |
아동복지에 대한 중요성이 날로 높아지고 있다. 아동 자신은 물론 가족 및 사회의 일원으로서 건강한 성장발달을 도모하는데 필요한 복지적 요건이 무엇인지를 배우고, 이를 실행하려는 태도를 기른다. The importance of child welfare has increased. This course teaches the key concepts in child welfare for promoting children's development not just as an individual but as a family and social member and also motivates students to put them into practice. |
BCC302 | 아동문학교육 Children's Literature Education |
문학작품은 아동들에게 큰 즐거움을 줌과 동시에 생활의 길잡이가 된다. 아동문학의 가치를 알고, 문학작품을 즐기며, 다양한 아동문학 매체를 비교, 평가하는 과정을 통해 풍부하고 질 높은 언어적, 문학적 환경을 제공할 수 있는 안목과 역량을 키운다. Literature provides children with a great pleasure and has much effect on their lives. This course value of children's literature such as picture books. This course will helps students to acquire the insight and capability to provide abundant and fine linguistic environment for children through comparison and evaluation of the present methods of children's literature. |
BCC303 | 아동수학지도 Mathematics Education for Children |
수학적 개념은 영아기 부터 발달한다. 수학적 개념과 수학 지식에 관한 제반 이론들을 이해하고, 이를 바탕으로 영유아 발달단계에 적합한 수학 교수방법을 탐색하고 익힌다. Based on the mathematical development gifted by nature from early childhood, student help understand various theories on mathematical concept and knowledge and explore and mathematics teaching methods appropriate for the developmental stages of infants and preschoolers. |
BCC304 | 상담이론과 실제 Counseling Theory and Practice |
효과적인 상담활동을 하기 위해서는 전문적인 지식과 기술이 필요하다. 아동의 부적응 문제를 다루는 다양한 상담 및 치료 이론들을 배우고, 실제 상담에 필요한 기술과 전략을 익힌다. Effective counseling requires professional knowledge and skills. This course covers various of counseling and therapeutic theories and practical counseling strategies dealing with children's maladjustment problems. |
BCC305 | 특수아동이해 Understanding of Exceptional Children |
특수아동의 개별화교육 및 통합교육에 대한 중요성이 널리 인식되고 있다. 영재 아동을 포함하여 장애아동 및 장애위험 아동의 장애 유형별 특성을 이해하고, 이러한 특별한 요구를 가지고 있는 아동에게 적합한 교육지도 방법을 익힌다. The importance of individualized and inclusive education for exceptional children is more widely recognized than ever. In this course, we are supposed to understand the characteristics of disabled and at-risk children their types so that we can learn and provide the most appropriate and effective way of teaching methods for children with special needs including gifted children. |
BCC306 | 아동과학지도 Science Education for Children |
영유아는 흥미와 호기심을 갖고 관찰과 탐구하는 것을 즐긴다. 영유아기 아동들의 과학적 개념과 지식 형성에 관한 제반 이론을 바탕으로, 발달 단계에 적합한 과학 활동과 교수방법을 탐색하고 익힌다. Infants and preschool children like to observe and explore with the interest and curiosity. Based on various theories on infants and preschool children’s scientific concepts and knowledge formation, you explore and learn science activities and teaching methods appropriate for developmental stages. |
BCC307 | 청소년상담 Adolescent Counseling |
청소년기는 급격한 심신의 변화로 인해 매우 불안정한 시기이다. 청소년기의 방황과 갈등, 문제행동에 대한 깊이 있는 이해를 토대로, 최적의 상담활동을 수행할 수 있는 다양한 방법을 배우고 익힌다. The adolescent period is a very unstable stage due to physical and emotional changes. This course discusses various ways for students to implement counseling strategies through understanding of adolescents' struggles, emotional conflicts and behavior problems. |
BCC308 | 아동관찰 및 행동연구 Child Observation and Research in Behavior |
교사는 관찰을 통하여 아동의 흥미와 요구를 파악하고, 이를 토대로 적절한 대응을 해 줄 수가 있다. 실제 보육현장에 나가서 아동을 관찰하고, 관찰한 행동을 연구하는 실습을 하여, 민감하고 적절한 반응을 해 줄 수 있는 기량을 익힌다. Teachers become aware of children's interest and demand through observation and then take appropriate actions against children based on the aware of that. For practical experience, students observe children, conduct research and cultivate abilities to properly and sensibly respond to children in child care centre or kindergarten. |
BCC309 | 보육교사론 Teacher Education for Young Children |
영유아기 아동 보육에는 보호와 양육 및 교육적 요소가 모두 포함된다. 보육교사의 자질과 직무 및 역할이 무엇인지를 이해하고, 좋은 교사, 훌륭한 교사, 능력 있는 교사의 특성과 이미지를 탐구하여, 보육 교사가 될 자신의 정체성을 확립한다. The fundamental concept of children's education & care is an integration of care, raise and education. This course treats the characteristics, duties and roles of the children's teacher. And helps future children's teachers to establish their self identity through a study about the images of good, excellent, competent teacher. |
BCC310 | 불교아동보육종합설계 Capstone Design of Buddhistic Child Education and Care |
당면한 문제를 해결하고 자기주도적으로 학습해 나가는 역량은 현대를 사는 사회인들이 갖추어야 할 필수적인 역량이다. 이 과목은 보육/교육/상담 현장에서 직면하게 되는 문제를 탐구주제로 선정하여, 다양하고 개방적이며 창의적인 방법으로 해결 방안을 모색해보고 체계적으로 탐구해 보는 과목이다. It is prerequisite for people in modern society to solve current problems and to have self-directed learning method throughout life time. In this course various problems caused in child care, education and counselling fields are selected as research topics, and many possible ways to cope with the problems are suggested on a diversity of progressive, creative and systematic levels. |
BCC401 | 불교아동·생태교육 Ecology edrcation for Children on buddhism |
생명을 존중하는 마음과 이를 실행하는 태도는 불교의 큰 가르침 중의 하나로 불교적 관점에서 아동을 지도하는 교사가 지녀야할 중요한 가치이다. 또 아동기부터 내면화해야 하는 중요한 교육적 덕목이기도 하다. 자연 생태를 주제로 체험학습을 통해 생명의 소중함을 느끼고 배우는 기회를 가져서 아동들에게 전달 할 수 있는 실천력을 키운다. Buddhist Ecological Early Education covers the full spectrum of ecological early education, including ecological perspectives on children and human development and educational purpose, contents, and techniques of ecological education that are related to Buddhist teaching. Students will understand how to approach early education from Buddhist ecological perspectives and explore how to pedagogically practice ecological early education programs. Students will be able to apply these ecological educational programs to their classroom settings, and thread their approach with Buddhist teaching. |
BCC402 | 보육실습 Practice in Child care and Education |
교사 역할을 잘 수행하기 위해서는 이론적 지식과 함께 실행능력을 갖추어야한다. 1,2,3학년 과정에서 배우고 익힌 학습내용을 실제 보육현장에 적용해보는 기회를 통하여 능력있는 보육교사가 되기 위한 연습을 한다. Competent teacher needs high level knowledge and practice ability. This course provides an opportunity to apply the theories and methods learned in the process of course work into the child education and care field. This practicum would be a help to become a prepared professional teacher. |
BCC403 | 정신건강 Mental Health |
복잡한 현대사회는 정신건강을 해치는 요인을 많이 가지고 있다. 어린 아동부터 성인에 이르기까지 성장 단계에 따른 정신 질환의 원인을 탐구하고, 이를 예방할 수 있는 방안을 모색하는 등 정신건강을 증진시킬 수 있는 방법을 배운다. In modern society human mental problem is due to a variety of complicated factors. This course deals with the issues related to mental problems from childhood to adulthood at a developmental stage in order to prevent mental problems and improve mental health in general. This course learns how to improve their mental health. |
BCC404 | 영유아교수방법론 Teaching Methods for Early Education |
유아를 위한 다양한 교수-학습 방법들을 소개하고 유아의 성장과 발달을 증진하는 구체적인 교육방법이나 기술을 습득한다. Introduce to the various teaching-learning processes for young children and learn how to teach young children according to educational activities of teaching skills to improve the growth and development of young children. |
BCC405 | 명상과 미술치료 Meditation and Art Therapy |
영, 유아기부터 치료적 접근이 필요한 아동이 증가하고 있다. 아동의 성장과정에서 발생할 수 있는 심리적 갈등이나 사회, 정서적인 문제를 명상과 미술활동을 통해 분석, 치료하는 기법을 명상과 접목하여 배운다. There is an increase in the number of children who need therapeutic approaches from early childhood. Students learn and train the analyzing technique and treatment through art activities for a mental conflict and social and emotional problem that can be aroused from the process of children’s growth. Technique and treatment are generally based on the meditation. |
BCC406 | 심리측정 몇 평가 Psychometric Assessment |
아동의 개인적인 특성을 정확하게 파악하는 것은 상담과 교육 및 치료에 필수적이다. 아동의 필요와 요구에 부응하는 최적의 진단과 판단 및 조치를 실행 할 수 있도록, 심리측정과 평가의 원리를 이해하고, 다양한 심리 검사와 평가 방법을 익힌다. Understanding of children's individual characteristics is an essential prerequisite for an effective children counseling, education and therapy. This course teaches various theories of psychological assessment and evaluation related to children's psychological need. |
BCC407 | 어린이집 운영관리 Administration and Management in Child Care Settings |
어린이집에서 영유아기 아동들에게 질 높은 보육을 제공하기 위해서는 기관을 잘 운영하고 관리하는 것이 중요하다. 기관 운영의 중심과제인 교직원 인사, 시설과 설비, 행‧재정, 보육과정 등에 관한 최신 이론과 실제를 접목하여 효율적인 어린이집 운영관리 전략을 습득한다. In order to provide high-quality care to infants and preschool children in a nursery, it is important to operate and manage the institution well. By combining the latest theory and practice on teaching staff personnel matters, facilities and equipment, administration and finance, childcare curriculum etc., which are the central tasks for institution operation, you can acquire the effective nursery operational management strategies. |
BCC408 | 부모교육 Capstone Design of Buddhistic Child Education and Care |
교육의 효과는 교육기관과 가정과의 연계를 통해 극대화 된다. 가정에서의 바람직한 부모 역할을 위해 지녀야 할 자질, 태도, 기술 등을 사회 문화적인 맥락과 함께 배운다. A good collaboration between teacher and parent maximizes education effect. This course is to learn how to acquire desirable parental role, attitude and skill in socio-cultural context. |
BCC409 | 불교아동보육취업세미나 Buddhitic child education and care job seminar |
대학의 전공을 기반으로 이루어지는 취업에서의 성공은 대학생활의 마침표와 같다. 이 과목은 불교아동보육을 전공한 학생들이 취업/진학에 성공할 수 있도록 맞춤식 전략을 구축하여 최적 준비를 할 수 있도록 지도함으로써, 모든 학생들이 희망하는 기관에 취업/진학 할 수 있도록 도움을 주기위한 과목이다. Success in major-based employment is a very crucial part in campus life. The goal of this course is to help students employed at one of the best work-places or move on to further study. For this goal every student in Buddhistic child education and care is respectively trained for optimal preparation through most appropriate strategies. |
ERC303 | 불교아동논리 및 논술 Logics and Essay for Buddhistic Child Education |
보육현장의 공식적인 의사소통은 주로 글과 문서를 통해 이루어진다. 아동 보육 관련 글을 분석적, 비판적으로 읽고, 주어진 주제(아동학대, 다문화교육, 환경교육, 양성평등 등)에 대한 자신의 생각을 구조화시켜 논리적으로 작성할 수 있는 연습을 한다. Formal communication in child care field is made by text and document. This course provides an opportunity to read papers about child care and education(ex, child abuse, multi-cultural education, environment education, gender equality) in analytical and critical point of view, and to practice the logical writing. |
ERC304 | 불교아동교육론 Theory of Buddhistic Child Education |
아동교육을 위한 다양한 접근방법을 철학적, 불교적 관점과 함께 살펴보고, 아동중심교육을 구현할 수 있는 가장 적합한 교육방법을 배우고 익힌다. 모의수업을 통하여 전공 이론을 토대로 다양한 교과목을 가르치는 방법을 학습한다. This course trains students to acquire appropriate methods to implement child-centered education in terms of Buddhistic philosophy on child.. The student, pre-service teacher learns how to instruct various kinds of subjects throuth Teaching Demonstration Activities based on educational theories. |
ERC305 | 불교아동교재연구및지도법 Educational Materials and Instructional Methods for Buddhist Childhood Education |
교육의 필수적 요소인 교육 매체와 교수법에 대한 수업으로 교육/보육 활동 전개에 필요한 교재와 교구의 특성과 활용 방법을 배우고, 실제로 제작하여 교육 시연을 통해 적용해 보면서 유치원/어린이집 현장실습을 대비하여 교수 역량을 키운다. This course aims to learn about educational materials and instructional methods for Buddhist Childhood Education. This course explores different kinds of educational materials and methods and various ways to implement these in the preschool/kindergarten classroom settings. By learning various educational materials and methods and by practicing instructional methods with the materials, students will have an opportunity to enhance their ability to pedagogically implement various educational materials and methods in classroom settings and achieve effective teaching competency. |